Primanet Nyheder

Af Steen Andersen 08 Apr, 2024
Primanets generalforsamling 2024 Det er en udokumenteret påstand herfra at årets generalforsamling i Bredbåndsforeningen Primanet nok var den korteste nogensinde i foreningens historie. På kun 1 time og 15 minutter nåede man igennem dagsordenens 10 faste punkter inklusive en lille omvej til "et interessant emne fra nettet". Men som en stemme fra salen kommenterede: "I gør det så fremragende at det er svært at være utilfreds". Stemningen var da også særdeles positiv fra starten og der blev ikke brug for de uddelte stemmesedler. Tværtimod måtte dirigenten, advokat Jarl Mark Herringe flere gange se sig overhalet indenom af klapsalver der tilkendegav salens godkendelse af punkter på dagsordenen. Fremgang på alle parametre Tilfredsheden er da heller ikke ubegrundet. Formand Henrik Hansen indledte sin beretning med at fortælle om fremgang på stort set alle parametre. Rekordomsætning på knap 7,2 mio. kr. og ca. 4500 tilsluttede husstande, skal ses på baggrund af en 18% støt stigning i medlemstallet over de sidste fem år, en attraktiv pris der er ca. halvdelen af prisen på billigste fiberforbindelse (ultimo 2023), og så ikke mindst den omstændighed at teknikerne, hvis mission det er at levere professionelt arbejde og 1. klasses service til medlemmerne, går det stykke længere for at levere lige netop den forbindelse medlemmerne har behov for. Det er især dette der gør at Primanet på Trustpilot bliver bedømt som "Fremragende" med 4,7 stjerner ud af 5 mulige. Opgradering af infrastruktur og medlemmernes WiFi Formanden fortalte om det løbende vedligeholdelses- og opgraderingsarbejde på både infrastruktur og på brugersiden. Den 12. september 2023 kl. ca. 9.00 holdt alle vejret da Primanet skiftede alle leverandører ud med nye og fordoblede kapaciteten. Forud var gået måneders arbejde med at opsætte nyt grej på alle knudepunkter parallelt med det eksisterende og teste det af. Kl. 9.00 blev der "trykket på knappen" og efter ca. 20 sek. var al trafik rykket over på den nye forsyning og infrastruktur og kapaciteten sikret år frem. Interesserede kan læse mere her . Henrik Hansen kom også omkring nogle af de øvrige tiltag der har været i 2023, heriblandt Primanets tilbud om hjælp til opgradering af medlemmernes WiFi installationer, der som et langsigtet projekt efterhånden har løbet i et par år. Medlemmer der tager imod tilbudet, ender ofte med at have dobbelt hastighed af hvad de er vant til eller mere. Primanet vokser stadig Der har været en pæn tilvækst i antallet af medlemmer flere steder i Primanets dækningsområde og her tegner Auning og omegn sig for en stor andel. Mest er det koncentreret om det nye boligområde i nord, hvor der er rejst endnu en sender. I hele det bestående dækningsområde er der flere steder også opsat nye sendere for at få udfyldt åbenlyse huller i dækningen. Et eksempel herpå er Revn ved Grenå. Primanet vokser støt og roligt, konstaterede Henrik Hansen, og vækst er nødvendigt. Ikke for sin egen skyld, men for at holde økonomien konsolideret, og fordi jo flere vi er, jo billigere bliver det for den enkelte. Da vi er en forening der ikke udbetaler udbytte til aktionærer, kan vi kanalisere stort set alt overskud tilbage i nettet i form af nyt og moderne grej til både nybygning og vedligeholdelse. Mulighederne for trådløst netværk som Primanets, er teknisk set efterhånden på højde med fiber, både hvad angår hastighed og stabilitet, og der sker hele tiden ny udvikling der har teknikernes opmærksomhed. Både Primanets medlemstal og dækningsområde øges. En af de måder det bl.a. sker på, er åbenhed og parathed til at snakke optagelse med medlemmer og netværk fra de gamle søsterforeninger i Djurslands.net. Primanet startede selv som en sammenlægning af Nørredjurs.net og Rougsø.net i 2000. I 2020 kom Midtdjurs.net med i fællesskabet, og pt. forhandles der med endnu en af de gamle foreninger om optagelse i Primanet. J38 - samvær og teknik Afslutningsvis fortalte Henrik Hansen lidt om et initiativ, som ret beset har været undervejs i hele Primanets levetid, nemlig "implementeringen" af stk. 2 i formålsparagraffen, der lyder: "Fremme IT-samarbejde- og udvikling i foreningens virkeområde". I de sidste år har det ført en meget stille tilværelse, men nu forsøger vi at puste nyt liv i ideen I mange år var Primanets lokaler i Jernbanegade 38 i Allingåbro ramme om et ugentlige samvær der opstod imellem de frivillige og også medlemmer der ind imellem havde brug for hjælp til en computer, en printer eller en eller anden dims der var i udu. I daglig tale hed det "klubben" eller bare "J38". Der blev snakket teknik, drukket kaffe, fortalt røverhistorier, grint og hygget. Tiden har imidlertid gjort indhug i de frivilliges rækker, flokken er skrumpet de senere år og to år i isolation under corona gjorde sit til at mødefrekvensen smuldrede. Vi er simpelthen blevet for få til at genrejse det der var. Men både bestyrelsen og formanden mener det er synd og skam hvis det skal dø ud. Der er stadig et formål det er værd at forfølge. Anledningen til genrejsning af interessefællesskabet og det sociale samvær bød sig, da et pænt stort lokale i den bygning hvor Primanet har til huse blev tilbudt foreningen. Der blev skabt kontakt til andre foreningsmennesker om at starte et fælles mødested og vi følte i Primanet at interessen var tilstrækkelig stor til at vi turde skrive under på en lejekontrakt. Hvis du er interesseret kan du læse mere her om "J38 – samvær og teknik" . Lokalet er pt. ved at blive renoveret og bliver formentlig klar i løbet af april eller maj måned, hvor åbningen vil blive annonceret både her og på Facebook. Formanden takkede herefter for den gode tilslutning til generalforsamlingen, som i god ro og orden sluttede af med livlig snak rundt om ved bordene, ledsaget af indtagelsen af en let og lækker anretning. Primanet/Steen
Af Henrik Hansen 07 Mar, 2024
Kom og snus til teknikkens verden i “J38” Er du på udkig efter et fællesskab, hvor alt indenfor teknik og IT kan vendes og diskuteres med ligesindede? Så er Primanet’s nye samlingssted “J38” det perfekte sted for dig. Hvad kan “J38”? Primanet har fået rådighed over et ekstra, 80 m2 stort, lokale i ”Prima-Huset” på Jernbanegade 38 i Allingåbro. Vi udstyrer det med moderne netværk, AV-udstyr, mødefaciliteter og arbejdsstationer. Du kan endda lave en kop te/kaffe/kakao og opbevare dit udstyr hos os. Her kan du boltre dig med at udforske og dele din teknologiske interesse, uanset i hvilken retningen den går. Hvorfor “J38”? Vores ambition er et nyt dynamisk samlingssted, hvor du kan mødes med andre med samme interesse, afholde events, dele viden m.v. Visionen spænder bredt og inkluderer fx IT-undervisning, engagerende foredrag, kreativ fotografi, professionel videoproduktion, net-parties og meget mere. Den rummer garanteret også DIN idé. Du eller din forening kan også booke lokalet efter aftale med Primanet og selv afholde IT/teknik relaterede events og arrangementer. Alle er velkomne til at komme med inputs til at udvikle og styrke fællesskabet. Hvordan deltager du i “J38”? Det eneste krav er, at du/I har interesse for IT og teknik og gerne lidt viden herom. Det koster ikke noget for dig som enkeltperson at være med, udover dit eget engagement. Vi forventer, at du er klar til at byde ind med din egen viden for at hjælpe andre, og at du ikke er bange for at spørge andre til råds, hvis du selv har brug for hjælp. Har du lyst til at styre en aften eller sætte noget i gang? Så kan du blive en af vores nye frivillige koordinatorer/eventmagere i “J38”. Det kræver bare, at du har tid og lyst til enten at være tovholdere for egne arrangementer eller at du kan stå som ansvarlig for en eller flere af de åbne aftener, Primanet inviterer til. Vil du vide mere? Så skriv til Henrik Hansen, der er formand for Primanet’s bestyrelse, på hans mail: hh@primanet.support
Af Steen Andersen 15 Dec, 2023
Julen og nytåret stunder til og vore teknikere i supporten ser frem til et par velfortjente fridage. Telefonen (7020 0605) vil på hverdagene imellem jul og nytår være bemandet i "kontortiden" 8-16. Derudover tager en tekniker tørnen i akutberedskabet og kan rykke ud, hvis der skulle opstå problemer med forsyningen. Står du pludselig uden net i juledagene, så ring alligevel og indtal en besked. Du vil så blive ringet op når vi åbner førstkommende hverdag. Vi ønsker alle vore medlemmer en problemfri og glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår, med tak for det gamle. Mvh. Primanet
Af Steen Andersen 15 Dec, 2023
Der er pt. en del medlemmer der ringer til supporten for at få hjælp til at finde medlemssiden. På siden for medlemmer finder du bl.a. den aktuelle driftstatus som noget af det første. Desuden er der links til "Nyheder", "Foreningen", Ofte stillede spørgsmål" mv. Det nemmeste, og det vi anbefaler, er at hente vores app "Primanet" til mobiltelefoner og tablets på enten Google Play eller Apples Appstore. Det koster naturligvis ikke noget, men til gengæld får du på telefonen adgang til driftstatus hvis din Primanet forbindelse midlertidigt er nede. Har du ikke downloadet appen, finder du på mobiltelefoner linket "Mit Primanet" i bunden af hjemmesiden. hvor du klikker på medlemssiden. På computer eller tablet findes den i rullegardinsmenuen "Mit Primanet" øverst til højre på forsiden, hvor "Medlemssiden" er det øverste punkt.
Af Steen Andersen 15 Oct, 2023
 I Primanet har vi hen over sommeren oplevet kraftig vækst i antallet af brugere i og omkring Auning. Mange fra oplandet vælger at flytte til de nye matrikler, især nord for byen og det er ikke kun kommunen som er glade for dette, det er vi bestemt også, Det er nemlig dejligt når så mange i et afgrænset område vælger Primanet som deres foretrukne Internet løsning, for det giver tekniker teamet ekstra blod på tanden i forhold til at bygge smart infrastruktur og fintune systemerne så de yder det optimale for både de kommende, de nye og for de i forvejen tilsluttede medlemmer. I perioden er der således opgraderet tre sendere med nyt og kraftigere udstyr, plus at der er sat en helt ny sender op på Gjesingvej. Derudover er der lavet opgradering/optimering af uplinks til disse sendere, så den samlede forsyning og stabilitet er sikret i hele området et godt stykke tid fremover. Husk at I altid kan se Driftsstatus på Primanets medlemsside (rullegardinet 'Mit Primanet' øverst på Primanet.dk), eller hent vores app for medlemmer hos din foretrukne app leverandør. Mvh. Primanet/Steen
Af Steen Andersen 03 Sep, 2023
Det bliver en historisk dag når vi den 12. september lukker op for nye fiberforsyningslinjer og dobbelt så meget kapacitet som nu. De tekniske forberedelser har været i gang siden en ny treårig fiberkontrakt med leverandøren blev underskrevet først i maj måned, og vi arbejder ihærdigt på at forberede en problemfri overgang fra det gamle til det nye system. Skulle der mod forventning opstå problemer, vil de blive varslet i ’Driftsstatus’ på Primanet’s medlemsside og i medlemsappen. Det vil derfor være en god ide at downloade medlemsappen ’Primanet’ til din smartphone fra enten Google Play Store eller Apple Appstore, fordi du så ved blot at åbne appen umiddelbart kan se den aktuelle driftstatus. Den store fordel ved appen er at din (nyere) telefon automatisk henter information via mobildata i stedet for dit WiFi hvis din Primanet-forbindelse skulle gå ned. En så stor omlægning af vores forsyning medfører omfattende omlægning og opgradering i Primanet’s infrastruktur. Det skal være på plads inden der ”trykkes på knappen”, for at I som brugere kan opleve en gnidningsløs overgang. Forberedelserne omfatter bl.a. at routerne i den primære infrastruktur konfigureres til midlertidigt at kunne betjene begge forsyningslinjer på én gang, så udfald hos jer brugere skulle kunne undgås. Først når vi kan se at alting fungerer på den nye forsyning, vil der blive lukket ned for den gamle. Vores fiberkontrakt med leverandøren løber for tre år ad gangen og den nye fiberkontrakt er den største Primanet til dato har indgået. Den betyder en fordobling af kapaciteten i forhold til den gamle kontrakt, samt en forenkling og mere direkte levering fra København. Derved elimineres adskillige af de potentielle fejlkilder der tidligere var. Primanet får to meget kraftige internetforbindelser fra to forskellige adresser (forskellige leverandører) i Hovedstaden. Disse er forbundet indbyrdes, hvilket sikrer forbindelsen, hvis en af leverandørerne skulle få problemer. I vores ende er forbindelsen koblet op flere steder i Primanet’s infrastruktur. Forsyningssikkerheden bliver hermed sikret geografisk hele vejen rundt, fra leverandør til jer som brugere. Med dette tiltag sikrer vi tilstrækkelig kapacitet et godt stykke ud i fremtiden og er således forberedt på at medlemskredsen kan vokse endda temmelig meget uden at løbe ind i forsyningsproblemer. Mvh. Primanet/Steen
Af Steen Andersen 18 Jul, 2023
Vi har haft mange nye tilmeldinger i de første måneder af året og er i skrivende stund godt på vej mod 4500 tilsluttede husstande. Der kan være flere årsager til fremgangen og her springer især to forhold i øjnene. Dels leverer vi net til en pris som er svær at matche for de kommercielle udbydere. Mange har opdaget at der rent faktisk er penge at spare på Internet ved at vælge Primanet. Generelle prisstigninger på stort set alt, har gjort økonomien stram i mange familier og gjort det nødvendigt at se efter udgifter i budgettet hvor der kan spares. Og der kan typisk spares 100-150 kr./md. ved at skifte til Primanet. Den nye hjemmeside har helt klart også været medvirkende til fremgangen. Dels er Primanet blevet ganske nem at finde på Google hvor vores hjemmeside præsenteres øverst hvis man f.eks. søger på ’Internet Djursland’. Bortset fra et mindre dyk i tilmeldingerne i marts, har vores forening fået mellem 10 og 15 nye medlemmer hver uge i 2023. Det giver os alle sikkerhed for at prisen fortsat kan holdes på et særdeles konkurrencedygtigt lavt niveau.  Mvh. Primanet/Steen
Af Steen Andersen 07 Jul, 2023
Hjælp, jeg er blevet hacket!
Af Steen Andersen 01 Jul, 2023
Hjemmeside/Medlemsside Som det vil være nogle bekendt har vi fået ny hjemmeside, www.primanet.dk, som er en decideret salgsside der er målrettet potentielle nye medlemmer. Men der er også kommet en ny medlemsside, som du bl.a. finder via en menu: ’Mit Primanet’ øverst på hjemmesiden på enten den stationære skærm eller på din tablet/iPad. Første punkt i rullegardinet er ’For Medlemmer’. Det åbner en ny side, medlemssiden, som har den aktuelle driftsstatus som noget af det første. På mobiltelefon skal du ned i bunden af forsiden og finde linket ’Mit Primanet’ 
Af Steen Andersen 26 Jun, 2023
Sommerbemanding i juli Sommeren er i den grad over os. Temperaturen har nogle dage nærmet sig de 30 grader, men nu meldes der om koldfront, skybrud og blæsevejr. Landmændene kigger langt efter regnskyer og vand til de tørstende marker, naturen er knastør og kommune efter kommune har nedlagt afbrændingsforbud og dermed slukkede håbet om Skt. Hansbål i år. Men nu kommer der forhåbentligt noget vand og det bliver dejligt lige at få renset luften. Mens sommertiden i reglen giver teknikerne optimale muligheder for at komme i højden og udskifte og opgradere sendeudstyr i masterne, skal vore flittige medarbejdere have ferie ligesom alle andre. I juli måned kører vi med reduceret bemanding. Supporten vil være åben som sædvanlig, for I har som medlemmer naturligvis første prioritet, hvis der eventuelt skulle opstå problemer med nettet. Større opgaver i infrastrukturen får lov at vente, medmindre noget akut opstår her.  Telefonen er åben som sædvanlig imellem kl. 8.00 og 16.00 på 7020 0605, men vi kan også kontaktes via hjemmesiden primanet.dk, i appen/på medlemssiden, eller med en simpel mail til support@primanet.dk God sommer til alle. Mvh. Primanet/Steen
Flere indlæg
Share by: