OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Hvordan kontakter jeg Primanet?

  • Vi træffes på telefon 70 20 06 05 på hverdage i almindelig arbejdstid imellem kl. 8.00 og 16.00
  • Du kan dog altid ringe til os – også i weekenden. Dit opkald udenfor vores normale kontortid og din evt. indtalte besked vil blive registreret, og vi ringer vi tilbage snarest muligt.


Hvordan bestiller jeg Primanet?

  • Det er nemt at bestille on-line her. Du får hurtigt en bekræftelse retur med forslag til tidspunkt for installation
  • Ring evt. og bestil i alm kontortid. Der får du alle de gode råd du har brug for med i købet.


Hvor hurtigt er Primanet?

  • Som udgangspunkt er en standard tilslutning ca 100 Mbit
  • Vi har erfaring for, at hastigheden som ofte kan være mere end 150-200 MBit på en velfungerende installation, hvor udstyret er tidssvarende, opsat optimalt og korrekt indstillet.
  • Vi leverer skræddersyede forbindelser, hvor hastigheden bliver aftalt på forhånd. Forhør dig!


Hvordan får jeg ip-telefon?

  • Du kan have fastnettelefon hos Primanet. Abonnementet følger gratis med og der er gratis opkald til alle fastnetnumre i DK. 
  • De fleste sparer rigtig mange penge, når de skifter fra gammeldags fastnettelefon til ip-telefon
  • Ring eller skriv til Supporten for at høre nærmere


Hvordan betaler jeg for samtaler på min ip-telefon?

  • Du kan selv tanke op med dit betalingskort. Du finder et link under ”Mit Primanet...” nede i bunden af denne side.
  • Ønsker du at slippe for den lidt besværlige proces med betaling, så tilmeld telefonen til automatisk optankning. Vi sørger for at det sker i tide, og opkræver pengene via PBS. Skriv til support@primanet.dk og bed os om det.


Hvor dækker Primanet?

  • Primanet dækker Norddjurs nord for A16 fra Grenå til Randers Fjord og også den østligste del af et område nord for fjorden, som desværre ikke er med på dette kort.
  • Syd for A16 dækker vi i en linje fra Fausing, Ø. Alling, Pindstrup, Ryomgård til Trustrup og derfra langs A15 til Grenå.
  • Se dækningskortet herunder. Hvis du bor et sted inden for eller i nærheden af det røde område eller nord for fjorden og vil have Primanet, så ringer du bare på 7020 0605, eller klikker på linket herover i 'Hvordan bestiller jeg Primanet?' eller på bestilknappen på forsiden.



Hvordan betaler jeg Primanet ?

  • Den første faktura, efter oprettelse af medlemskab, fremsendes via e-mail.
  • Derefter udsendes kvartalsvise opkrævninger via PBS med forfald den første bankdag i kvartalet.
  • Medlemmer, der ikke har tilmeldt sig til PBS, modtager en faktura med girokort i slutningen af måneden forud for opkrævningsmåneden.
  • Opkrævning for opgaver, udført af vore professionelle teknikere, fremsendes ligeledes via e-mail.
  • På alle fakturaer findes girokort, korttype 71, til brug for betaling, nederst på fakturaen. Ved betaling angives girokortets ident-nummer og kreditornummer. Kreditornummer er altid 82496912. Ident-nummer er unikt for den enkelte faktura.
  • Tilmeld dig til PBS. Du skal oplyse PBS nr. 05067790, Deb. Grp. Nr. 00001 og dit brugernummer
  • Vores bankforbindelse er Sparekassen Djursland, Reg. nr. 9388, Kontonummer: 0000443182
    Husk at oplyse brugernummer ved indbetaling


Hvordan afmelder jeg Primanet ?

  • Skriv en mail til support@primanet.dk med din tilslutningsadresse og ønsket tidspunkt for opsigelse. Så får du en bekræftelse retur med de oplysninger du har brug for. 
  • Afsluttede abonnementer opgøres kvartalsvist 


Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har net ?

  • Se efter om der er tændt for strømmen til det hele. Sidder alle kabler i? 
  • Se efter om wifi er slået til på din PC/Telefon/ iPad 
  • Tjek driftstatus på medlemmer.primanet.dk 
  • Hvis alt andet fejler, så er vi ved telefonen


Hvad gør jeg, hvis jeg har skilt for meget ad?

  • Modtager udenfor skal forbindes med strømforsyning i stikket POE
  • Router eller andet lokalt udstyr, såsom PC skal forbindes med strømforsyning i stikket LAN


Hvad kan der gøres for at forbedre mit wi-fi?

  • Din router skal placeres der hvor du skal bruge dit wi-fi – IKKE på loftet, i et skab eller bag skrivebordet…
  • Tjek at din router ikke er for gammel. Udviklingen går hurtigt, så en router der er over 3 år gammel er overhalet flere gange af ny teknologi.
  • Når du har valget mellem 5 GHz og 2,4 GHz netværk så er tommelfingerreglen, at 5 GHz er det hurtigste, men rækker knap så langt som 2,4 GHz som så til gengæld er en hel del langsommere. 
  • Læs en artikel om emnet her på www.medlemmer.primanet.dk. Du finder den under nyheder
  • Kontakt os og spørg!


Hvordan ser jeg TV over internettet?

  • Du kan spare mange penge ved at se TV via streaming
  • Der findes mange muligheder for at gøre streaming lige så nemt at bruge som gammeldags TV. Kontakt evt. supporten for at få råd.
  • Det er altid bedre at bruge kabel end wi-fi når du streamer


Jeg har brug for hjælp til min PC, telefon, …. Hvad gør jeg?

Praktisk assistance til privat udstyr fås grundlæggende på to måder:

  1. Kom til en supportaften om onsdagen. Der får du hjælp af vores frivillige, helt gratis (OBS. Supportaftner er pt. stillet i bero)
  2. Kontakt supporten og bestil et teknikerbesøg. Her får du hurtig og professionel hjælp som ydes efter regning.


Hvorfor får jeg ikke al min mail?

  • Husk at der hører en webmail til din mail. Her kan du se alt – også de mails der er sorteret fra som uønskede.
  • Har du problemer med mailopsætningen på din PC eller telefon, så kan du altid læse din mail på webmailen.


Hvordan finder jeg min webmail ?

  • Her på siden – se ”Mit Primanet...” i menuen nederst


Hvordan opsætter jeg min mail på min PC/Telefon ?

  • Er din webmail på adressen webmail.primanet.dk, er servernavn for ind-/udgående post mail.nrdn.dk
  • Er din webmail på adressen webmail2.primanet.dk, er servernavn for ind-/udgående post mail2.primanet.dk
  • Du skal bruge følgende porte: Indkommende, IMAP; port 993, med SSL og Udgående, SMTP; port 465, med SSL,
  • Dit brugernavn er altid hele mailadressen, f.eks. xxx@primanet.dk



Det virker ikke ordentligt, når jeg spiller online. Hvad gør jeg?

  • Brug altid kabel direkte til router
  • Vær opmærksom på, at on-line spil (især Xbox og PSx) kræver en mere avanceret router med speciel opsætning for at fungere optimalt. 
  • Kontakt os hvis du ikke kan få det til at virke



Share by: